V svojem življenju sem kar nekaj časa namenil logistiki in pretoku sem ter tja, ampak to ni razlog, da pišem o največji floti na svetu. Vedno znova sem fasciniran nad zgodbami, ki jih pišemo tisti, ki si drznemo stopit iz ustaljenih okvirjev in iskati svoj smisel. Nekaterim je uspelo preslikati podobo svojega sveta, da danes vsi poznamo njihovo zgodbo, za nekatere nikoli ne bomo slišali in spet drugi se trudimo najti ravnotežje med tem kaj želimo in tem kaj od nas želi sistem, ampak na koncu ni pomembno. Pomembna je pot, njena edinstvenost in zato danes pišem o največji floti na svetu. Zgodbe iz katere se lahko naučimo najpomembnejšo lekcijo podjetništva, pa ne samo tega, ampak življenja.
Danes je največja flota na svetu v okviru prevoženega tovora FedEx, ki je tudi četrta največja po številu vozil v floti. Višje od njega se uvrščajo samo potniški prevozniki, med prevozniki tovora, pa je FedEx z velikim naskokom globoko zasidran na prvem mestu. Takšen je FedEX danes, pomembna lekcija pa se skriva v njegovem nastanku.
Koncept Federal Express je nastal v študijskih letih, ko je Fred Smith predlagal nov pristop v branži. Prepoznal je potrošniško mrzlico po masovni proizvodnji produktov, predvsem elektronike, ampak največji problem proizvajalcev je postala distribucija teh izdelkov. Smith se je zavedal, da čas pomeni denar in to mu je dokazoval sodobni trg, na katerega so vstopali vedno cenejši potrošniški izdelki, kar je bila posledica masovne proizvodnje. Na drugi strani je cena prevoza ostajala nespremenjana, torej vedno višja v primerjavi z vrednostjo blaga. Smith je verjel, da lahko hitrost premosti samo po zraku, predlagal pa je še bolj pomembno in kontraverzno rešitev v takratnem okolju. Problem je videl v decentralizaciji sistema in zato je v svoji rešitvi podal predlog centraliziranega sistema s središčem v Memphisu.
Seveda novi okvirji, pogledi iz škatel in stran poti od ustaljenih makedamov v togih izobraževalnih sistemih naletijo na odpor. Nič kolikokrat sem naletel ravno na takšen odpor, kar je tudi največji razlog, da sem iz šolskega sistema predčasno izstopil.
Kdo pa ne bi?
Ko enkrat okusiš fascinantnost krogle, ki ji pravimo Zemlja in vidiš, kako drugačne so stvari od tistih, ki jih učijo v šolskih klopeh, ne sprejmeš nobene odločitve, ampak izpelješ logično potezo. Šolski sistem ne izobražuje, ampak vzgaja poslušalce in skuša zatreti vsako razmišljanje izven črk na papirju s sklicevanjem na avtoriteto, ki jo očitno samodejno podari učiteljski naziv. Takšen pristop najdemo kjerkoli, pa če govorimo o slovenskih šolah ali pa inštancah, kot je univerza Yale, ki jo je obiskoval Smith.
Ni povsem jasno, kaj točno se je zgodilo s to nalogo, ali je bila ocenjena s C, kar pomeni, da je zanič ali je profersor predlagal Smithu naj jo poravi, da ne bo C in je bila zavrnjena, kakorkoli, v nobenem primeru ni naletela na odobravanje in podporo.
Zakaj bi pošiljka med New Yorkom in Miamiom letela preko Memphisa?
Vprašanje v katerem se lomi staro in novo. Če se postavimo v takratne okoliščine je Smithov predlog kontradiktoren, kjer bo pošiljka pridobila na času s tem, da bo opravila daljšo pot in takšen je bil profesorjev argument. Gre za razmišljanje znotraj ustaljenih tokov in logike, ki temelji na obstoječem, medtem ko je Smith predlagal nov koncept. Iz strani študenta na tej točki ostaja ključen trenutek in vsa lekcija današnjega zapisa.
Ali povzameš mišljenje učitelja in sprejmeš da se motiš samo zato ker verjameš avtoriteti ali pa pohodiš avtoriteto, stopiš naprej in poskusiš. Odločitev je tvoja. Jaz ti pravim, da se odloči za tisto kar misliš, da je prav, ne glede na vse in pojdi do konca. Vztrajaj do takrat, dokler se ne pokažejo konkretni podatki, do takrat, dokler sam ne spoznaš ali je tisto za čemer se podiš nora perspektiva ali popolna polomija in to je naredil Fred Smith.
FedEx je bil zasnovan na osnovi, ki jo je pohodila avtoriteta šolskega sistema, pa je vztrajal dalje, FedEx je podjetje, ki ga je trg potopil v rdeče številke. Smith je v nekem trenutku iz računa podjetja pobral zadnjih pet tisoč dolarjev, odletel v Las Vegas in priigral sedemindvajset tisoč dolarjev.
Kako je lahko storil nekaj tako nespametnega?
Pravzaprav sploh ni pomembno, ker brez denarja tako in tako ne bi bili operativno sposobni in bi ostali priklenjeni na tleh. V tem primeru jim je Smithova sreča prinesla dodaten teden poslovanja, tisti teden, ki je bil potrebem da je FedEx zapisan v zgodovino, kot najvišje financirano novo podjetje iz strani tveganega kapitala. S tem so postale stvari lažje in vedno postanejo lažje, ko se razodene perspektiva celotnega koncepta. Takrat se začnejo stvari odvijati hitreje, zato je najpomembnejše, ko čutiš da imaš prav, vztrajati do konca. Ne glede na to, kdo stoji nasproti, od družine do avtoritete inštanc, je potrebno vztrajati in izčrpati vse možnosti. Iti do konca, ne glede na vse, ker ti tako misliš.
To je razlog, da je FedEx danes največji letalski prevoznik, ki ima še vedno sedež v Memphisu, kakšen pa je tvoj razlog, da greš do konca?
Ni komentarjev:
Objavite komentar