V soboto sem pristal v Kozjem. Del Urškine družine izvira iz
velike kmečke družine, kot jih poznamo iz preteklosti in njena neguje
medsebojne odnose iz roda v rod. V ta namen organizirajo družinska srečanja,
kjer se srečajo štiri generacije in več ducatov ljudi iz istega rodu. Precej
zavidljivo, glede na današnji čas v katerem je brat bratu konkurent, pa vendar
iz tega izhaja dober nauk o združevanju, medsebojnem sodelovanju in zavedanju
svojih korenin. To družinsko srečanje se dogaja nekje v Kozjem, od koder
družina izvira in na njem so združeni člani
iste družine iz vseh koncev Slovenije.
Letos je srečanje potekalo na vinotoču Gruska, ki stoji sredi
goric v katerih pridelujejo vino. Posebna atmosfera okusno urejenega
gospodarskega poslopja v rustikalnem slogu, je v meni zbudila nostalgijo. Vsi
trsi tukaj okoli so prebudili spomine na dedkove vinograde, ki sem jih nekaj
let zapored negoval po njegovih napotkih. Obrezovanje, pa čiščenje in potem
košnja, ter škropljenje. Nikoli nisva uporabljala sodobnih škropiv, ampak dobro
staro modro galico, ko sva pazila da je dež ne spere prehitro. Vse za tisti
dan, ko se iz gorce sliši: »Puta hej!«
Tod okoli pa okolje povezuje zanimiva zgodba Valentina Podstenška. Njegova želja je bila postati duhovnik, ampak čas med obema vojnama je
bil še vedno takšen, da je bil študij privilegij bogatih. No ja, čeprav je
študij danes brezplačen (za študenta) pa ne izobražuje, ampak šola in izobrazba
še vedno ostaja v domeni bolje situiranih. Kakorkoli, tej temi posvetim več
pozornosti kdaj v prihodnosti, danes pa naj moje besede povzamejo zgodbo, ki
sem jo začutil, zgodbo, ki jo na nek način delim tudi sam. Ker je Valentin
ostal brez možnosti izobrazbe za duhovnika je postal gozdar in v tistih časih
je sistem potekal tako, da je velik kmet imel svojega skrbnika gozdov. Valentin
je delo našel pri bogatem kmetu, kateremu pa življenjska sreča ni bila mila.
Pokopal je že svojo ženo, pokopal dva sinova in vse kar mu je ostalo od
družinske sreče je hčer Anica. Anica in Valentin sta stkala ljubezensko vez,
čemur pa je njen oče strogo nasprotoval. Nesprejemljiva je ljubezen med revnim
in bogatim, ko družbene norme presegajo čustva. Mogoče se zdi takšno
razmišljanje daleč in stvar preteklosti, pa vendar je bolj prisotno kot si
mislimo, ko ostaja zamegljeno v meglici sodobnega sveta. Čeprav v nas zbudi še
toliko zgražanja, ne živimo daleč od kastnega sistema v Indiji. Takoj ko se
mladostniška radovednost in igrivost umiri začnejo pobudo prevzemati
pričakovanja in norme, ki jih narekuje posamezni družbeni sloj. Naj se sliši še
tako bedasto, ampak še vedno si redki drznejo štrleti iz družbe, in še redkeje
na tej poti ostajajo pari, ki vztrajajo. Valentin in Anica sta si drznila
stopit naprej in načrtovala sta poroko. Srečevala sta se na svojem kotičku
trate in si pustila sanjati, sanjati o življenju, sanjati v oblakih, sanjati
tako močno, da sanje lahko postanejo resničnost, dokler jih ne preseka
realnost. Oče Anice je bil strasten lovec in po smrti žene in sinov mu je ta
krajšal tegobe in rezal trpljenje. V svoji obsedeni strasti se je namenil ubiti
Valentina. Skrit v grmu je čakal nanj in hčer, ter trenutek da ga ustreli, ampak usoda je
hotela drugače. Naj bo še tako umirjena roka in izostreno oko, ko poči je
človek naredil vse, trenutek pa še vedno čaka da metek naredi konec. Strel je
končal v prsih Anice in umrla je v Valentinovem naročju.
S tem se je Valentin predal samoti in pokori, ki jo je našel
v jami. Prvo bližje njegovi rodni Koroški, a ker ni našel miru v njej, se je
kasneje prestavil v jamo, ki smo si jo ogledali. Živel je življenje posebneža,
katero ostaja neznanka. Nekateri ljudje so mu bili naklonjeni, ko so poslušali
njegove pridige in nauke, drugi o njem niso imeli najboljšega mnenja. Po
govoricah je znal tudi kakšno zagosti in predvsem moškim ni odgovarjalo, da je
znal pihniti na dušo ženskam. Kot pravijo njegovi zapisi, pa je iskal duhovni
mir in puščal za sabo zemeljske pregrehe. Živel je asketsko življenje
puščavnika, ki je v svoji votlini vodil pridige. Prišla je vojna in po njej se
je za njim izgubila sled. Nekateri so prepričani, da je umrl ali da ga je kdo
pospravil v votlini, po pričevanjih pa naj bi se vrnil na Koroško in tam umrl
zaradi bolezni.
Danes so naša življenja bolj povezana, bolj prepletena kot so
bila včasih, vsaj iz zunanjega vidika, ki ga omogoča sodobna tehnologija, pa
vendar, kdo se ne znajde v samoti? V prekletstvu, ki ga nosi volk samotar ali
lev, čeprav kralj, v svoji praznini vladanja ali pa kot puščavnik nekje v votlini, nekje v širnem svetu, brez posluha. Spoznal sem
nekaj ljudi s katerimi delimo takšno usodo, kar mi je v čast, pa vendar
ostajamo ujetniki samote. Dovolj blizu, da razumemo in preveč daleč da bi
dojeli smo kot puščavnik Eremit, katerega življenjsko zgodbo najlepše opišejo
njegovi PUŠČAVNIKOVI VERZI.
Ni komentarjev:
Objavite komentar